söndag 15 mars 2009

En utflykt som sätter fart på barnasinnet!

En utflykt som vi brukar åka på varje år är den utflykten som avgår från Manavgat med båt ut till ett sandrev. Ett rev som skiljer Manavgatfloden och medelhavet åt. Vi startar i Manavgat där man kan besöka det fina vattenfallet, antingen före eller efter flodturen.

Det är väldigt vackert vid Manavgatfallet.

Det går också att bara ta en tur in till Manavgat då det även finns en mindre maknadsplats i anslutning till fallet. Den stora marknaden i Manavgat är på måndagar och man tar sig lätt dit på egen hand. Det är bara 6 km mellan Side och Manavgat.

Den tur som vi brukar åka med på går alltså vidare med båt utför floden Manavgat.

Det är lugnt och fint att glida fram utefter floden och det finns en del att se utmed strandkanterna, har man tur så får man också se små vattensköldpaddor som brukar ligga på trädgrenarna och sola.

Här har jag lyckats att få en bild som visar hur sandrevet delar floden och medelhavet. I floden är det ca 15 grader i vattnet, medan medelhavets vatten är nästan dubbelt så varmt.

Medan vi går iväg för att bada och ha kul fixar besättningen till lunchen åt oss. Oftast finns det både kyckling och färsk fisk att välja på...jag brukar alltid, så fort jag har chansen, ta fisk! Jag älskar ju verkligen fisk och här äter man forellen när den är som godast, dvs helt färsk!

Medan maten tillreds roar vi oss kungligt! Här är jättekul!

Det går inte att ta sig ur vattnet på annat sätt än att man följer med vågorna och låter sig spolas i land. Jag har precis lika roligt varje år när jag badar här! I år ser jag fram emot att få ta med barnbarnen hit...så kul vi ska ha!!!

Inga kommentarer: