måndag 18 februari 2008

Värme och god mat i Turkiet

Jag fick en kommentar från min gode vän Sören som skrev så här: Jag instämmer helt i det Mona skriver om Side, efter mina sexton(16) besök i Side sedan 1997! Allt det fina och sköna, som Mona beskriver, måste helt enkelt upplevas "live"!

Bland all god mat i Turkiet så är den Osmanska grytan något som absolut bör upplevas! Det är kött, olika kryddor och grönsaker som tillagas i ett lerkärl.
Efter tillredningen i ugn knackas kärlet sönder 
varefter maten är färdig att serveras.
Den Osmanska grytan görs aldrig för mindre än två personer. Detta är den absoluta festmaten!
Grytan brukar serveras både med ris och pomes frite.
Priset på denna rätt kan variera väldigt mycket beroende på var du äter. Utmed de vanliga turiststråken och på hotellen är priset avsevärt hörgre än på andra ställen. Priset för en stor öl, EFES, ligger på ca 10 kronor, men kan inhandlas betydligt billigare på t.ex varuhuset Migros.
Vi är många som besöker Side varje år och i år planeras en stor träff i Side den 6 juni. ALLA som är intresserade och vill hänga med på detta kan gå in och anmäla sig på Bergqvist sida. Adressen hittar du här i min sidkolumn. Väl mött i Side, staden som har allt för alla!

Inga kommentarer: