fredag 27 februari 2009

Intressant med andra kulturer.

Under våra första år i Turkiet for vi runt mycket, många resor ut på landet och upp i bergen.

Vi provade olika turkiska maträtter och lärde oss också hur de enkelt kunde tillagas. Vi har besökt många mattväverier och verkligen fått se hur dessa mattor görs.

Det var väldigt spännande och intressant att se hur allt material färgades, för hand, i stora grytor.

Vi träffade flera kvinnor som vävde och vi förstod vilket arbete som låg bakom den färdiga mattan.

De turkiska handvävda mattorna är helt underbara och har en fantastisk kvalité! Jodå, visst har jag turkiska mattor hemma! Det skulle väl kanske varit konstigt annars efter alla dessa resor till turkiet.

torsdag 26 februari 2009

Nu stiger graderna i Turkiet!

Är det fler än jag som längtar ut nu? Längtar efter sol, bad och varm sand mellan tårna.

Nu ÄR vi snart där...framme vid den tid som vi kan resa iväg. Många tar ju en tidig vårresa för att möta våren redan vid medelhavet, innan den riktigt nått fram till oss här uppe.

Redan i mars kan det vara riktigt gott i Turkiet, fast jag har inte varit där själv vid den tiden, utan andra har sagt det. I år kommer jag inte att hinna med att prova men kanske nästa år!

Jag kan tänka mig att det är full fart på Tropic nu för att allt ska stå klart inför säsongen! Där händer nya saker varje år! Undrar vad som är på gång denna vinter? Det får vi snart se om det inte går att luska ut lite innan...Vi får väl se.

måndag 16 februari 2009

Snart dags för en ny säsong i Turkiet!

Som jag har berättat förut så har resorna till Turkiet haft en strykande åtgång detta år. Ett tips för dig som kanske vill ha en lite annorlunda resa och få se en annan bit av Turkiet hittar du på denna länk. http://www.ving.se/hotel/hotelMaster.aspx?HotelId=78290&marketUnit=VS 

Mustafa Kaya, som också har mitt favorithotell Tropic i Side har även detta lilla hotell uppe i bergen. En underbar plats att finna rekreation och lugn i en avstressande och fin miljö. Jag skall höra med Mustafa om han kan bidra med lite privata kort så jag kan få visa vilken fin plats detta är. I väntan på det så får ni njuta av en annan bild av Turkiet.

Här är ett gäng av Tropics glada killar inför en av matcherna i somras.

söndag 15 februari 2009

Nu är det dax att börja längta!

Turkiet är som jag tidigare sagt, ett hett resmål den kommande säsongen! Turkiet är hetast charter i sommar (metro.se) 

Vi har ju märkt långt tidigare att det varit en strykande åtgång på resor detta år. Än finns det möjlighet att fixa ett bra boende i Side, men vänta inte för länge.

fredag 30 januari 2009

Sideträffen 6 juni 2008! Film!

Ingo och Ragnhild filmade den glada festen och jag har fått nöjet att visa filmen!

På Ingos hemsida hittar ni massor med trevliga bilder och mycket annat. Gå in och hälsa på honom genom att klicka här! 

Årets Sidefest går av stapeln 1 juni 2009, häng med, än finns det resor kvar att boka. Gå in hos Ingo och anmäl dig! Du kan anmäla till mig också så skriver jag gärna in dig hos Ingo! Så kom igen nu: Kolla resor, boka och häng med!

söndag 25 januari 2009

Tropic i Side tidigare år

Jag har nu fått lärt mig hur en scanner fungerar så jag kommer att dela med mig av underbara bilder från mitt Side och mycket från mitt favorithotell Tropic.

Det är säkert ingen slump att så många, både av personal och gäster finns på Tropic, år efter år! Farid, här 2001, är rösten som ni hör på filmen i inlägget lite längre ner.

Dessa bilder är också från 2001. Överst till vänster har vi allas vår Senol som fixar frukosten varje dag, både då och nu. Till höger ser ni allas vår Maria, hon som idag har alla underbara kläder alldeles bredvid hotell Tropic. De nedersta bilderna visar Joseph och Hussein, båda finns med fortfarande bland personalen! Verkligen ingen slump! Alla trivs både personal och gäster! Håll utkik efter nästa inlägg så ska ni få se ännu ett fantastiskt ställe att besöka!

lördag 24 januari 2009

Fenixmonabjuder på nästa Tropicsnutt!

Som sagt var, ingen superfilmare inte, men jag är rätt klar över vad jag inte ska göra när jag filmar...och det är väl att vara på rätt väg ekker hur?